Direktlänk till inlägg 7 mars 2011

Med livet som insats....

Av Elina Eriksson - 7 mars 2011 20:47

....skriver jag nu dessa rader, jag kan inte hålla mig längre!


Mitt i bakningen kom jag att tänka på en artikel jag läste på Aftonbladet tidigare ikväll, den satte sina spår i min trångsynta hjärna må ni tro...


Den handlade om att det finns så dåligt utbud med barnomsorg i Sverige och att vissa föräldrar blir stressade för att andra föräldrar hämtar sina barn tidigt. Allvarligt talat, jag tror jag smäller av...Det finns bland annat en FB-grupp som har startat en kampanj för bättre öppettider på förskolan...Ja, jag blir så upprörd så jag knappt kan sammanfatta det hela på ett bra sätt...Kontentan är att folk klagar över att de inte har möjlighet att jobba heltid för dagis är inte öppet tillräckligt många timmar.


Fine, jag köper idén med andra/utökade öppettider på förskolan/dagis, det finns föräldrar som jobbar kvällar/nätter/helger som helt enkelt kan se sig i stjärnorna om efter barnomsorg, dem är det synd om, men att vanliga dagtidsarbetande föräldrar har mage att klaga på att inte deras barn får vara så länge på dagis så de hinner med att jobba heltid får mig att se rött och rosa om vartannat. De flesta dagis har öppet från sex, halv sju på morgonen till bortåt sex på kvällen, det är tolv timmar....Så min fråga är:


-Menar dessa föräldrar att det är okej att låta någon annan ta hand om deras barn 12 timmar om dagen? Att slita upp ungarna i svinottan, släpa in dem i bilen och vidare in på dagis där de ska äta frukost innan de ens har gnuggat John Blund ur ögonen...sedan ska de hämtas på kvällen lagom till de ska gå å lägga sig. Hallå, livskvalitet, kan det va nåt?


Bara för att de ska hinna med att göra karriär!!! Jag blir galen och anser på stående fot att vissa människor nog bör se över sin p-pillerkonsumtion en gång till och beställa lite extra piller så de kan jobba istället för att föda barn.


http://www.aftonbladet.se/wendela/article8671633.ab

http://www.aftonbladet.se/wendela/article8672520.ab


Åååååh...jag blir så arg...skaffa inga ungar om ni tänker låta samhället ta reda på dem...Barn behöver två föräldrar som tar hand om dem, inte dagisfröknar och en barngrupp på 30 ungar. som slåss om vuxnas uppmärksamhet...


För att avsluta utbrottet vill jag bara lämna ett par ord till alla pedagoger som gör ett fantastiskt arbete med andras ungar....Ni ger dem kärlek, omtanke, fostran etc. etc. Allt det som borde vara självklart att föräldrar hinner ge sina barn...


Ni som tar illa vid er av det här inlägget kan ju trösta er med att det egentligen inte är er personligen jag skäller på, utan samhället i stort som har gjort att man måste jobba som en idiot för att ha råd att leva...


Åter till bakningen!



 
 
Sanna

Sanna

8 mars 2011 08:44

Väl rutet!!!

http://fridasusannaj.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina Eriksson - 8 augusti 2011 09:27

Bloggen kommer att vara vilande en tid, jag vill inte ta bort den helt än, men så blir det nog framöver....   Ha det gott mina vänner! ...

Av Elina Eriksson - 14 april 2011 18:15

Killen är på väg hem, äntligen säger jag bara...dryg vecka det här...Jag har börjat tycka att det är lite läskigt att sova ensam, vet inte vad det beror på....det kommer säkert att gå bra nu när det blir ljusare och ljusare, men fan vet hur det ska b...

Av Elina Eriksson - 1 april 2011 15:51

.....att jag inte har anlag för att jaga upp mig i onödan....Johan och jag ska ha lite mys på tu man hand idag för att fira att det var sex år sedan vi träffades första gången...Nu har vi förvisso inte varit tillsammans alla de där sex åren utan snar...

Av Elina Eriksson - 1 mars 2011 18:30

Inte för att klaga, men min kära sambo har faktiskt rätt när han påstår att folk i allmänhet är idioter, och just idag är jag fullt benägen att hålla med honom. Har försökt efter alla konstens regler att bli fri foderhästen vi har, men det går ju såd...

Av Elina Eriksson - 25 februari 2011 17:45

Ja, det var ett tag sen jag skrev nåt här - har haft fullt upp med allt annat och har fortfarande. Det mesta hamnar ju på FB så den är nog inte så många som missar nåt hehe...   Håll i hatten, men jag längtar fanimej till svampsäsongen....Det end...

Ovido - Quiz & Flashcards