Alla inlägg under november 2010

Av Elina Eriksson - 26 november 2010 23:04

KAVRING

  • 7 dl rågsikt
  • Ca 4 dl vetemjöl special
  • ½ tsk salt
  • 1,5 msk bikarbonat
  • 1 msk bakpulver
  • 4 dl mörk sirap
  • 6 dl filmjölk

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda rågsikt, vetemjöl special, salt, bikarbonat och bakpulver i en bunke. Rör i sirap och filmjölk, men rör inte för länge för då blir brödet segt. Häll smeten, som ska vara ganska lös, i två lätt oljade, avlånga formar. Grädda längst ner i ugnen i ca 60 minuter.

Av Elina Eriksson - 23 november 2010 22:14

Det är sannerligen inte ofta jag irrar in här på bloggen numera, men så lyckades jag just kolla besöksantalet och såg åter att några tappra stackare är här och kikar lite då och då....lika bra att skriva lite då, men det mesta skriver jag ju av mig på fejjan:)

Ikväll har det varit full rulle...det går i hundra knyck när bilen stannar på gårdsplanen efter jobbet....tända i pannan, ut med vatten till pållarna, in med dem i stallet, köra in lite mer ved, läsa upp Johans post för honom över telefon, laga mat och äta mat, baka biskvier, iväg till Ulla och Anders och lämna kakor plus promenera med hundarna, hem igen och bära ut mer varmvatten till pållarna, blixtvisit i duschen, "Såld på hus" i en halvtimme, äta kvällsmat, (ja, jag var hungrig två gånger idag för jag åt så lite klockan sex) koka pasta till morgondagens matlåda, städa badrummet och tvättstugan (hjälpligt bara) och så däremellan ska man elda lite till i pannan å hålla reda på fejjan haha.....


Å nu sitter jag här och funderar på vad som blir nästa drag.....jag har två alternativ och det lutar åt sängen faktiskt för jag har sovit så jävla dåligt ända sen i fredags och är skittrött när klockan ringer på morron, men på kvällarna är jag jävlar anamma inte trött, hm....


På söndag drar jag till Stockholm för att träffa Nina och gå på tävlingar i Globen...det ska bli superkul och jag tror banne mig inte att vi har träffats sen förra "Globen", helt sjukt vad tiden går fort...

Av Elina Eriksson - 16 november 2010 20:07

Å inte tänker jag blogga nåt särskilt nu heller, jag tänkte bara ge er receptet på thekakorna som jag bakade igår....Puss å kram


Thekakor med havregryn

  • 2,5 dl havregryn
  • 5 dl mjölk
  • 50 gr jäst
  • 2 msk ljus sirap eller honung
  • 50 gr smält smör/margarin
  • 1 tsk salt
  • 8-9 dl vetemjöl

Häll havregrynen i en skål och tillsätt mjölk, låt svälla några timmar i rumstemperatur eller i kylen över natten. Häll havregrynsblandningen i en köksmaskin, smula ner jäst och tillsätt sirap, smält smör, salt och nästan allt mjöl. Arbeta degen kraftigt i 6-8 minuter. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda lätt. Kavla ut degen och ta ut runda kakor som är ca 10 cm i diameter. Lägg på bakpappersklädd plåt och nagga dem. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader

Grädda mitt i ugnen i 7-8 minuter

Ovido - Quiz & Flashcards