Direktlänk till inlägg 26 oktober 2009

Ååååååh, upprörd igen!

Av Elina Eriksson - 26 oktober 2009 22:08

Jag ska sluta titta på TV. För andra veckan i rad lyckas jag snubbla in på Matakuten och jag kan bara inte sluta titta på det när jag väl har börjat. Men jag blir ju så stortokig så jag fattar inte varför jag utsätter mig för det egentligen.

Nåväl, det där eländiga programmet handlar ju om skolmaten först och främst....och det är ju SKITBRA att det uppmärksammas vilken dålig mat våra barn får i skolorna. Jag är grymt imponerad av alla "kökschefer" och "husmorar" som deltar i projekten med stor energi. De kämpar och sliter och får verkligen "cred" från eleverna, men sen kommer det ju ändå en drös politiker och sätter stopp för den positiva utveckling som har dragit igång, för då finns det INGA pengar.......Men Blekinge Läns Landsting kan utan vidare betala 24 000 kronor i veckan till nån jävla konsult som inte tillför världen ett enda dugg, och så drar de ner på vårdplatserna för svårt sjuka personer.

Okej, landstinget var lite av ett sidospår, men du fick jag sagt att jag är upprörd över det också haha...


Nåja, det är kommunen som ska pytsa ut pengar till skolmaten och det går ju sådär....OM jag gud förbjude nånsin får barn så ska de gå kvar på Båtbackens Friskola tills de har gått ut gymnasiet bara för att de ska få äta Kerstins hemlagade mat;) Hon till och med steker kantareller, som ungarna hittar hittar på sina utflykter, och serverar dem till lunch, det kallar jag skolmat med klass i alla fall. Johan har berättat att när han gick på Nor skola (för en herrans massa år sedan), då fick de hemgjorda potatisburgare/potatisplättar eller vad det nu kallas här i norr, och det är jag gruvligt avundsjuk på....Tänk att stå och göra såna till en sisådär 50 elever, eller hur många de nu var.....Fy fan vilken bra skola...


Nog om skolorna....det jag egentligen är MEST förbannad på är att alla vill att skolorna ska ta sitt ansvar och servera näringsriktig och god mat till eleverna....Men föräldrarna då????? Kanske de borde tänka på att mata sina barn med nåt annat än Felix pyttipanna, pan pizzor och pulvermos.....Usch säger jag bara....Laga riktig mat till ungarna för guds skull....Det var en mamma i Matakuten idag som beklagade sig över att hon hade lagt ner JÄTTEMYCKET jobb på att göra egna köttbullar till en jul och då hade sonen minsann sagt att han ville ha riktiga (det vill säga i hans värld köpta köttbullar, blä) köttbullar istället och så tyckte hon hemskt synd om sig själv. Tro fan att ungen vill ha samma köttbullar som han är van att äta, men om den där mamman hade sett till att han hade fått "växa upp" med hemgjorda köttbullar så hade hon haft problemet löst....


Det som är mest skrämmande är att det är mycket billigare att köpa halv- och helfabrikat än att göra egen mat. Hur fan har det kunnat bli så???  Jag kan inte annat än säga att jag har viss förståelse för att man väljer bort den mat man gör själv från grunden. Jag menar att om man ska göra egna köttbullar så ska man först köpa antingen köttfärs för nästan 80 kronor kilot, eller blandfärs för 65 kronor kilot, sen ska man riva lök och gråta, kladda med ströbröd och ägg,se till att kryddningen blir bra, ägna lång tid rulla de där jäkla köttbullarna och så ska de antingen stekas på plåt på spisen eller "gräddas" på långpannan i ugnen. (Vilket är en lysande lösning för att slippa stekos och fettstänk över hela köket). OCH så kan man köpa ett kilo köttbullar för 29,90 på ICA...Svårt val för en stressad, heltidsarbetande flerbarnsförälder va? Ska man köpa ingredienser för tre gånger så mycket som färdiga köttbullar kostar och dessutom lägga ner tiden det tar att göra dem så blir det en usel ekonomisk lösning på middagsfrågan. Så tro mig, jag förstår varför man låter bli.....


Och ta en sån basvara som potatis.....som numera kostar nånstans runt 8- 10- 12 kronor kilot beroende på årstid...Jag vet inte vad Euroshoppers pulvermos kostar, men jag kan nästan sätta min heder på att man får billigare potatismos om man köper pulver istället för att göra mos själv. Helt klart måste hela livsmedelsindustrin se till att halvfabrikaten blir dyrare än råvarorna, annars kommer folk aldrig att börja laga riktig mat igen.


Innan jag slutar vill jag ge en STOOOOOR eloge till min mamma som alltid har lagat riktig mat till mig och Prylen och som bara fnyser åt allt vad färdigmat heter. (Nog för att mamma har slarvat lite med att lära oss äta vissa saker, men på det stora hela så är hon banne mig ett riktigt föredöme när det gäller matlagning)...Puss på dig mamma!


Nu ska jag andas djupt så pulsen går ner igen och så ska jag läsa en stund innan John Blund kommer....


God natt allihop...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina Eriksson - 8 augusti 2011 09:27

Bloggen kommer att vara vilande en tid, jag vill inte ta bort den helt än, men så blir det nog framöver....   Ha det gott mina vänner! ...

Av Elina Eriksson - 14 april 2011 18:15

Killen är på väg hem, äntligen säger jag bara...dryg vecka det här...Jag har börjat tycka att det är lite läskigt att sova ensam, vet inte vad det beror på....det kommer säkert att gå bra nu när det blir ljusare och ljusare, men fan vet hur det ska b...

Av Elina Eriksson - 1 april 2011 15:51

.....att jag inte har anlag för att jaga upp mig i onödan....Johan och jag ska ha lite mys på tu man hand idag för att fira att det var sex år sedan vi träffades första gången...Nu har vi förvisso inte varit tillsammans alla de där sex åren utan snar...

Av Elina Eriksson - 7 mars 2011 20:47

....skriver jag nu dessa rader, jag kan inte hålla mig längre!   Mitt i bakningen kom jag att tänka på en artikel jag läste på Aftonbladet tidigare ikväll, den satte sina spår i min trångsynta hjärna må ni tro...   Den handlade om att det fin...

Av Elina Eriksson - 1 mars 2011 18:30

Inte för att klaga, men min kära sambo har faktiskt rätt när han påstår att folk i allmänhet är idioter, och just idag är jag fullt benägen att hålla med honom. Har försökt efter alla konstens regler att bli fri foderhästen vi har, men det går ju såd...

Ovido - Quiz & Flashcards